Vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei ir praktiska rokasgrāmata (AML rokasgrāmata) finanšu iestādēm, veicot klientu izpēti un iekšējās kontroles sistēmu pilnveidošanu.
Vadlīniju mērķis ir vienota izpratne gan banku un finanšu iestāžu, gan uzrauga pusē par normatīvo aktu piemērošanu saistībā ar finanšu noziegumu novēršanu, kā arī uz risku izvērtējumu balstītas pieejas ieviešana.
Vadlīnijas skaidro un sniedz piemērus par šādām tēmām:
Vadlīniju 1. nodaļa Risku novērtējums skaidro noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska un sankciju riska novērtējuma veikšanas nepieciešamību un pamatelementus, lai finanšu iestāde izveidotu atbilstošu iekšējās kontroles sistēmu. Vadlīniju 2. nodaļa Iekšējās kontroles sistēma ietver būtiskākās iekšējās kontroles sistēmas pamatprasības un skaidro iekšējās kontroles sistēmas elementu mērķi un darbības mērķa īstenošanai. Nodaļā skaidroti šādi aspekti: Vadlīniju 3. nodaļa Klientu izpēte skaidro klientu izpētes veidus – standarta, vienkāršotā un padziļinātā –, ko piemēro atbilstoši klienta riskam. Ietverti skaidrojumi un praktiskie piemēri par izpētes pasākumu tvērumu un dziļumu atkarībā no riska, kā arī sniegti skaidrojumi par atsevišķiem klientu izpētes pasākumiem, kuru piemērošanā nepieciešama vienota izpratne par pamatprincipiem. Apakšnodaļās skaidroti šādi temati: Vadlīniju 4. nodaļa Informācijas tehnoloģiju risinājumi NILLTPF un sankciju riska pārvaldīšanai skaidro IT risinājumu prasības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas un sankciju riska pārvaldīšanai. Vadlīniju 5. nodaļa Ziņošana Latvijas Bankai (ceturkšņa atskaites, pieprasījumi) sniedz atbildes uz bieži uzdotiem jautājumiem par "Pārskata par NILLTPF riska ekspozīcijas raksturojumu" sagatavošanu. Vadlīniju 6. nodaļā Sankcijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršana skaidrots, kādi sankciju veidi pastāv, un uzskaitītas pazīmes, kas liecina par sankciju pārkāpumiem. Apkopoti praktiskie piemēri un labās prakses principi, kurus iestādes var izmantot kā paraugu, veicot klientu izpētes un klientu darījumu uzraudzības pasākumus ar mērķi laicīgi konstatēt un novērst sankciju pārkāpuma risku. Skaidroti arī terorisma un proliferācijas finansēšanas mērķi, riski un pazīmes. Vadlīniju 7. nodaļā skaidroti dažādi problēmjautājumi, kas radušies, praksē piemērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma prasības. Vadlīniju 8. nodaļā apkopoti praktiskie piemēri un labās prakses principi, kurus Iestādes – ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kas pārvalda atvērtos ieguldījumu fondus var izmantot, nosakot un veicot klientu izpētes un klientu darījumu uzraudzības pasākumus ar mērķi nodrošināt efektīvu un uz risku balstītu normatīvo aktu prasību izpildi. Vadlīniju 9. nodaļā papildus vadlīnijās minētajiem vispārīgajiem principiem apkopoti praktiskie piemēri un labās prakses principi, kurus Iestādes – alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieki var izmantot, nosakot un veicot klientu izpētes un klientu darījumu uzraudzības pasākumus ar mērķi nodrošināt efektīvu un uz risku balstītu normatīvo aktu prasību izpildi.
Vairāk par aktuālo redakciju
Vadlīnijas aizstāj Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2021. gada 21. decembra ieteikumus Nr. 169 "Ieteikumi noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei".
2023. gada augustā vadlīnijas tika papildinātas ar dažādu tipu ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju darbībai piemītošo specifisko risku pārvaldīšanu, pievienoti praktiski ieteikumi attiecībā uz klientu izpēti gadījumos, ja iestāde sniedz maksājumu ierosināšanas vai konta informācijas pakalpojumus, pilnveidota informācija par juridisko veidojumu patiesā labuma guvēju noskaidrošanu, kā arī veikti tehniska rakstura precizējumi.
Vadlīnijas arī turpmāk tiks aktualizētas un pilnveidotas.
Finanšu iestādes jautājumus un ieteikumus var sniegt, rakstot uz epastu