Kā iegūt darbības atļauju?
Darbības atļaujas iegūšana ir regulēts process, kurā jūs varat kļūt par Latvijas finanšu tirgus dalībnieku un sākt darbību pēc atļaujas saņemšanas.
Kolektīvās finansēšanas pakalpojumus ir tiesīga sniegt juridiska persona, kas saņēmusi Latvijas Bankas izsniegtu darbības atļauju saskaņā ar Regulu Nr. 2020/1503.
Kolektīvā finansēšana ir alternatīva finansējuma veids jaunuzņēmumiem un maziem un vidējiem uzņēmumiem.
Kolektīvā finansēšana ir nozīmīga starpniecība, kad kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs, pašam neuzņemoties saistības, vada sabiedrībai pieejamu digitālu platformu, lai savestu kopā potenciālos ieguldītājus vai aizdevējus ar uzņēmumiem, kas meklē finansējumu. Šāds finansējums izpaužas kā aizdevumi vai ieguldījumi uzņēmuma kapitālā.
Kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniegšanā ir iesaistīti trīs veidu dalībnieki:
- projekta īpašnieks, kas ierosina finansējamo projektu,
- ieguldītāji, kas finansē ierosināto projektu,
- kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs, kas tiešsaistes platformā saved kopā projekta īpašniekus un ieguldītājus.
Kolektīvās finansēšanas pakalpojumus saskaņā ar Regulu Nr. 2020/1503 nepiemēro:
- kolektīvās finansēšanas pakalpojumiem, kas tiek sniegti projektu īpašniekiem, kuri ir patērētāji;
- kolektīvās finansēšanas piedāvājumiem ar kopējo atlīdzību, kura pārsniedz 5 000 000 eiro 12 mēnešu laikposmā. Pārsniedzot noteikto limitu finansēšanas piedāvājuma izteikšana, jāorganizē saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma prasībām;
- komercdarbībai, kas saistīta ar kredīta devēju izsniegto kredītu kredītprasību tirdzniecību tīmekļa platformās. Šādai komercdarbībai jāsaņem ieguldījumu brokeru sabiedrības vai kredītiestādes darbības atļauja. Papildu informāciju par citu finanšu tirgus dalībnieku licencēšanu uzziniet Latvijas Bankas tīmekļvietnes sadaļā Licencēšana.
Darbības atļaujas iegūšanas process sastāv no vairākiem posmiem.
- Sagatavošanās pieteikuma iesniegšanai.
- Pieteikuma iesniegšana.
- Pieteikuma izvērtēšana.
- Darbības atļaujas saņemšana.
Uzziniet, kas katrā posmā jādara un jāzina uzņēmējam, ko dara Latvijas Banka un kādi ir pieteikuma izskatīšanas termiņi.
Sagatavošanās pieteikuma iesniegšanai: iepazīšanās posms, kurā Latvijas Banka organizē tikšanos ar uzņēmēju, lai pārrunātu tā plānoto darbību. Šajā posmā uzņēmumam obligāti vēl nav jābūt dibinātam. Ko dara uzņēmējs Ko dara Latvijas Banka Kas jāņem vērā Iesniedzamie dokumenti: Izmaksas Sagatavošanos pieteikuma iesniegšanai un konsultāciju sniegšanu Latvijas Banka nodrošina bez maksas. Pieteikuma iesniegšana: uzņēmējs sagatavo un iesniedz darbības atļaujas saņemšanas pieteikumu. Ko dara uzņēmējs Ko dara Latvijas Banka Kas jāņem vērā? Iesniedzamo dokumentu saraksts Iesniedzamie dokumenti izriet no Regulas Nr. 2020/1503 12. panta prasībām un darbības atļaujas saņemšanas Regulatīvi tehniskajiem standartiem (RTS). Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestāde (European Securities and Markets Authority, ESMA) ir pabeigusi RTS izstrādi un publicējusi to gala projekta versijas, kas pieejams šeit: RTS 1. Juridiska persona iesniedz pieteikumu kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja atļaujas saņemšanai. Pieteikumu sagatavo atbilstoši RTS prasībām. 2. Pieteikumam jāpievieno: 2.1. darbības programma, kurā izklāstīts apraksts par plānotajiem kolektīvās finansēšanas pakalpojumu veidiem un kolektīvās finansēšanas platformas darbību, tostarp norādot, kur un kā tiks tirgoti kolektīvās finansēšanas piedāvājumi; 2.2. apraksts par pārvaldības kārtību un iekšējiem kontroles mehānismiem, ar ko nodrošina regulas ievērošanu, tostarp riska pārvaldības un grāmatvedības procedūras; 2.3. apraksts par IT sistēmām, resursiem un procedūrām datu apstrādes sistēmu kontrolei un aizsardzībai; 2.4. apraksts par operacionālajiem riskiem un to pārvaldīšanas procedūrām; 2.5. apraksts par prudenciālajiem aizsardzības pasākumiem saskaņā ar Regulas 11. pantu (tostarp finanšu prognozes turpmākajiem trīs gadiem); 2.6. pierādījumi tam, ka tiek ievēroti prudenciālie aizsardzības pasākumi saskaņā ar Regulas 11. pantu; 2.7. apraksts par darbības nepārtrauktības plānu, kurā, ņemot vērā raksturu, apjomu un sarežģītību kolektīvās finansēšanas pakalpojumiem, ir noteikti pasākumi un procedūras, ar ko nodrošina, ka gadījumā, ja potenciālais kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs izbeidz darbību, ar esošajiem ieguldījumiem saistīto kritiski svarīgo pakalpojumu sniegšana netiek pārtraukta un līgumi starp potenciālo kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju un tā klientiem tiek pareizi pārvaldīti; 2.8. to fizisko personu identitātes apliecinošie dokumenti, kuras ir atbildīgas par potenciālā kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja pārvaldību; 2.9. CV un soda reģistra izziņas no tām valstīm, kurās personas, kas atbildīgas par potenciālā kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēja pārvaldību, un attiecībā uz kapitāldaļu turētājiem, kuri tur 20% vai vairāk pamatkapitāla vai balsstiesību, ir veikušas komercdarbību. Papildus iesniedz informāciju, kas apliecina pārvaldes personu izglītību un ka minētajām personām ir pietiekamas zināšanas, prasmes un pieredze, kas nepieciešama, lai pārvaldītu potenciālo kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju; 2.10. apraksts par iekšējiem noteikumiem, kuru mērķis ir nepieļaut, ka personas, kas minētas Regulas 8. panta 2. punktā, kā projektu īpašnieki iesaistās piedāvātajos kolektīvās finansēšanas pakalpojumos; 2.11. apraksts par ārpakalpojumu izmantošanas kārtību; 2.12. apraksts par procedūrām klientu sūdzību izskatīšanai; 2.13. apraksts par maksājumu plūsmas organizēšanas kārtību, iekļaujot apstiprinājumu par to, vai potenciālais kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējs ir iecerējis pats vai ar trešās personas starpniecību sniegt maksājumu pakalpojumus saskaņā ar Direktīvu (ES) 2015/2366, vai izmantojot kārtību saskaņā ar regulas 10. panta 5. punktu; 2.14. apraksts par procedūrām, ar ko pārbauda ieguldījumu pamatinformācijas lapā ietvertās informācijas pilnīgumu, pareizību un skaidrību; 2.15. apraksts par procedūrām attiecībā uz ieguldījumu limitiem, kas noteikti Regulas 21. panta 7. punktā minētajiem nepieredzējušiem ieguldītājiem. Izmaksas 2500 eiro par darbības atļaujas saņemšanai iesniegto dokumentu un informācijas izskatīšanu (jāmaksā brīdī, kad tiek oficiāli iesniegts pieteikums). Pieteikuma izskatīšanas termiņš Trīs mēneši no apstiprinājuma, ka pieteikums ir pilnīgs un Latvijas Banka sāk pieteikuma izvērtēšanu. Pieteikuma izskatīšanas termiņš var tiks pagarināts, ja pieteikumā sniegtā informācija nav pietiekama, lai pieņemtu lēmumu par darbības atļaujas izsniegšanu. Pieteikuma izvērtēšana: Latvijas Banka izvērtē pieteikumu pēc būtības. Ko dara uzņēmējs Ko dara Latvijas Banka Kas jāņem vērā Izmaksas Pieteikuma izvērtēšanas posmā nav papildu izmaksu, kas saistītas ar dokumentu izskatīšanu. Darbības atļaujas saņemšana: Latvijas Banka pabeidz pieteikuma izvērtēšanu un pieņem lēmumu par darbības atļaujas izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt. Ko dara uzņēmējs Ko dara Latvijas Banka Kas jāņem vērā? Izmaksas Darbības atļaujas saņemšanas posmā nav papildu izmaksas, kas saistītas ar atļaujas saņemšanu. Uzraudzība: Latvijas Banka veic uzņēmuma darbības uzraudzību atbilstoši Regulas Nr. 2020/1503 prasībām. Ko dara uzņēmējs Ko dara Latvijas Banka Kas jāņem vērā Izmaksas Pēc reģistrācijas kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju reģistrā uzņēmums Latvijas Bankai maksā 4000 eiro gadā un papildus līdz 1,4% (ieskaitot) gadā no bruto ieņēmumiem, bet ne vairāk kā 100 000 eiro gadā.
Darbības atļaujas iegūšanas process
Tikšanās ar potenciālajiem tirgus dalībniekiem
Latvijas Bankas speciālisti piedāvā potenciālajiem tirgus dalībniekiem konsultācijas, lai palīdzētu labāk izprast regulējošās prasības par kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzēju reģistrācijas procesu, kā arī identificētu iespējamos izaicinājumus, attīstot jaunus un inovatīvus produktus vai uzņēmējdarbības modeļus. Mūsu speciālisti piedāvā:
- skaidrot noteiktus regulējošo prasību aspektus;
- sniegt padomu par regulējuma piemērošanu inovatīva produkta vai uzņēmējdarbības modeļa agrīnā izstrādes stadijā.
Piesakieties konsultācijai!
Lai vienotos par pieņemšanas laiku, lūdzam iepriekš pieteikties, rakstot uz e-pasta adresi Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. vai zvanot pa tālruni +371 67 022 300.
Noderīga informācija
- Skaidrojums par licences, reģistrācijas vai darbības atļaujas saņemšanai nepieciešamo dokumentu sagatavošanu
- Kolektīvās finansēšanas regulējuma tehniskie standarti
- Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes sagatavotie jautājumi un atbildes par kolektīvo finansēšanu
- Eiropas Komisijas informācija par kolektīvo finansēšanu