Latvijas Banka, tāpat kā citu ES valstu makrouzraudzības politikas īstenotāji, ne retāk kā reizi gadā identificē sistēmiski nozīmīgās iestādes (t.s. citas sistēmiski nozīmīgās iestādes (other systemically important institutions, turpmāk tekstā – O-SII). Lai stiprinātu šo iestāžu noturību pret šokiem un mazinātu risku, ka to zaudējumu gadījumā cieš pārējā finanšu sistēma un tautsaimniecība, Latvijas Banka tām var prasīt veidot papildu (O-SII) kapitāla rezerves, kuras palīdzētu segt potenciālos zaudējumus.
Līdz 2022. gada beigām Latvijā par O-SII identificēšanu un tām piemērojamo O-SII kapitāla rezerves normas noteikšanu bija atbildīga Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK). Sākot ar 2023. gadu, saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 35.13 un 35.15 pantiem Latvijas Banka atbild par O-SII identificēšanu un O-SII kapitāla rezerves normas noteikšanu.
Saskaņā ar FKTK padomes 20.12.2022. lēmumu Latvijā identificētas piecas O-SII un tām jānodrošina šādu O-SII kapitāla rezervju normu izpilde:
Kredītiestāde | O-SII norma no 01.01.2023. | Konsolidācijas līmenis, kurā norma uzturama |
Swedbank Baltics AS | 2% | Konsolidēti Swedbank Baltics AS un individuāli un subkonsolidēti Swedbank AS |
Akciju sabiedrība “Citadele banka” | 1.75% | Konsolidēti |
AS ”SEB banka” | 1.75% | Konsolidēti |
Akciju sabiedrība ”Rietumu Banka” | 1% | Konsolidēti |
BluOr Bank AS | 0.25% | Konsolidēti |
Iepriekšējais FKTK lēmums par identificētajām O-SII un tām piemērojamām O-SII normām tika pieņemts 20.12.2021.
Lai mazinātu O-SII finanšu stresa iespēju, ir svarīgi ne tikai palielināt kapitāla rezervju apmēru, bet arī nodrošināt to atbilstību augstākajiem korporatīvās pārvaldības standartiem. Tādēļ O-SII atbilstība prasībām, kas saistītas ar risku pārvaldīšanu un padomes un valdes, kā arī to komiteju darbību, tiek uzraudzīta intensīvāk, un O-SII nav piemērojami daži normatīvajos aktos noteiktie atvieglojumi, kuri var tikt piešķirti sistēmiski mazāk nozīmīgām iestādēm. Šīs prasības ir:
- prasība izstrādāt iestādes nozīmīgumam atbilstošas stratēģijas, politikas, procedūras un sistēmas savlaicīgai risku identificēšanai, novērtēšanai, analīzei un pārvaldīšanai;
- prasība kredītiestāžu valdes un padomes locekļiem nepārsniegt vienlaikus atļauto ieņemamo padomes un valdes locekļa amata vietu daudzumu;
- prasība veidot atalgojuma komiteju;
- prasība veidot risku komiteju un izvirzīšanas komiteju un iespēja apvienot risku un revīzijas komitejas;
- prasība nodrošināt, ka iestādes iekšējās kontroles funkcijas ir neatkarīgas no iestādes darbības, kuru tās kontrolē un ir organizatoriski nodalītas cita no citas.