Publicēts: 30.06.2020.

No šodienas Latvijas Bankas kolektīvam pievienojas jauna kolēģe – virtuālā asistente Mona.

Mona palīdzēs Latvijas Bankas interneta vietnes bank.lv apmeklētājiem jebkurā diennakts laikā saņemt atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par centrālās bankas sniegtajiem pakalpojumiem (skaidrās naudas, Kredītu reģistra u.c. jomās). Drīzumā virtuālā asistente iesaistīsies arī atbilžu sniegšanā uz jautājumiem, kas par Latvijas Bankas darbību saņemti sociālajā tīklā Facebook.

Mona veidota uz Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv bāzes. Balstoties uz Hugo.lv platformas sniegtajām iespējām, jau izveidoti vairāku valsts pārvaldes iestāžu boti, nodrošinot mūsdienīgu rīku saziņai ar sabiedrību, bet iedzīvotājiem – iespēju ērti saņemt atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem. Valsts pārvaldes sarunu botu projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Tehnoloģiju partneris projektā ir SIA "TILDE", kas sniedz gadu gaitā uzkrātās zināšanas un pieredzi valodu tehnoloģiju un ar to saistīto mākslīgā intelekta risinājumu attīstībā.

Latvijas Bankas virtuālā asistente Mona ir uz klientu orientēts rīks, kas pieejams jebkurā diennakts laikā un latviešu valodā tiešsaistē sarakstes formā sniedz atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par Latvijas Bankas pakalpojumiem. Komunikācijā Mona izmanto vienkāršu un labi saprotamu izteiksmi, vienlaikus uzturot lietišķu komunikācijas stilu. Lai saziņa būtu klientam draudzīgāka un uztveramāka, Monai ir izveidots personificēts tēls.

Mona jau šobrīd spēj atbildēt uz plašu jautājumu loku par Latvijas Banku un tās sniegtajiem pakalpojumiem, tomēr atbilžu arsenāls tiks pastāvīgi papildināts. Interesenti aicināti ziņot par saziņu ar Monu, sūtot komentārus uz e-pasta adresi Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt..

Latvijas Bankas Informācijas tehnoloģiju pārvaldes vadītājs Harijs Ozols: "Jauno tehnoloģiju attīstība vienlaikus ir gan izaicinājums, gan iespēja centrālajām bankām. Tās arvien plašāk ienāk mūsu dzīvē, atvieglojot ikdienu un darbu. Latvijas Banka saredz plašas iespējas modernu risinājumu izmantošanā dažādās jomās – sākot ar inovatīviem starpbanku maksājumiem (zibmaksājumiem, zibsaitēm) un turpinot ar iespējām attālināti saņemt būtisku finanšu informāciju par sevi, nozari un tautsaimniecību kopumā (Kredītu reģistrs, finanšu statistika).

Jauna – virtuāla – kolēģa iesaistīšana klientu apkalpošanā ir kārtējais solis, lai padarītu Latvijas Bankas pakalpojumus ērtākus un pieejamākus iedzīvotājiem. Monai ir gan praktiska loma, palīdzot Latvijas Bankas klientiem laikā, kad "parastie" darbinieki nav pieejami, gan simboliska nozīme, demonstrējot iespējas, ko sniedz modernās tehnoloģijas ikvienas mūsdienīgas organizācijas darbā."

Jānis Ziediņš, Kultūras informācijas sistēmu centra Hugo.lv projekta vadītājs: "Arvien vairāk valsts pārvaldes iestāžu izvēlas savu tīmekļvietņu virtuālos asistentus veidot valodas tehnoloģiju platformā Hugo.lv, kas ir īpaši izstrādāts, inovatīvs tehnoloģiskais risinājums ar plaša lietojuma iespējām valsts pārvaldes pakalpojumu atbalstam. Ir gandarījums, ka arī tāda valstiski ārkārtīgi nozīmīga un reprezentatīva institūcija kā Latvijas Banka ir novērtējusi mūsu piedāvājumu un izvēlējusies to izmantot saziņai ar sabiedrību.

Sadarbība ar dažāda tipa valsts iestādēm sarunu botu veidošanā ir nenovērtējama pieredze, kas noder, radot augstas pievienotās vērtības tehnoloģijās balstītus pakalpojumus mākslīgā intelekta jomā. Turklāt šī pieredze ir izmantojama arī starptautiskā līmenī, jo Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kas piedāvā iestādēm virtuālā asistenta pakalpojumu uz vienotas platformas bāzes, tādējādi radot nozīmīgu resursu ekonomiju."

Mārtiņš Sūna, SIA "TILDE" mākslīgā intelekta biznesa attīstītājs: "Virtuālo asistentu izmantošana būtiski uzlabo organizācijas klientu pieredzi, palīdzot ātri atrast atbildes vai iegūt interesējošo informāciju par plašu, samērā vienkāršu tēmu kopumu. Vienlaikus šāds virtuāls kolēģis palīdz būtiski mazināt slodzi klientu atbalsta speciālistiem, kam bieži nākas neskaitāmas reizes atbildēt uz tiem pašiem vai līdzīgiem vienkāršiem klientu jautājumiem. Darbinieki, kuri strādā ar klientiem, var pievērsties sarežģītāku pieprasījumu apstrādei un kompleksu problēmu risināšanai.

Mūsu pieredze liecina, ka cilvēka spēja vienu un to pašu jautājumu pavaicāt citā veidā ir gandrīz neierobežota, tāpēc uzdotie jautājumi pastāvīgi jāpārrauga, lai saprastu, ko un kā lietotāji vēlas uzzināt. Tieši tāpēc aicinām virtuālos asistentus iespējami ātri nodot publiskai testēšanai, dodot iespēju mākslīgajam intelektam mācīties no īstiem klientu jautājumiem."

Citi jaunumi

28.04.2025.

Latvijas Banka aicina uzņēmumus piedalīties aptaujā par kredītu pieejamību

Sākot ar 2025. gada 28. aprīli, Latvijas Banka ar tirgus...
25.04.2025.

Latvijas Banka brīdina par xuexa.com piedāvātajiem aizdomīgiem finanšu pakalpojumiem

Latvijas Banka brīdina par tīmekļvietnē: xuexa.com...
22.04.2025.

Grozījumi monētu programmā

Latvijas Bankas padome grozījusi 2025. gada monētu izlaides...
17.04.2025.

Latvijas Banka Saeimā iesniegusi priekšlikumus elastības nodrošināšanai uzkrātā pensiju kapitāla izmantošanā

Latvijas Banka ir sagatavojusi un Saeimas Budžeta un finanšu...
17.04.2025.

Latvijas Banka anulē kooperatīvās krājaizdevu sabiedrības "LAKRS KS" licenci

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja 16. aprīlī pieņēma lēmumu...
15.04.2025.

Monēta "Kāposts" kļuvusi par "Latvijas gada monētu 2024

Gadskārtējā sabiedrības aptaujā par "Latvijas gada monētu 2024"...
14.04.2025.

2024. gadā dubultojies Latvijas kapitāla tirgū esošo vērtspapīru apgrozījums

Latvijas kapitāla tirgū 2024.gadā tirdzniecībai bija iekļauti...
14.04.2025.

Par Latvijas Bankas darbu svētku laikā

Lieldienu un maija svētku laikā mainīts Latvijas Bankas darba...
11.04.2025.

Latvijas Bankas maksājumu sistēmai EKS pievienojies pirmais nebanku maksājumu pakalpojumu sniedzējs

Latvijas Bankas izveidotajai un uzturētajai maksājumu sistēmai...
11.04.2025.

Ilgtspējas regulējuma prasības finanšu tirgus dalībniekiem

No 2021. gada 10. marta uzsākot piemērot regulējumu par...
09.04.2025.

Ilgtspējas brokastīs diskutē par ESG datiem

8. aprīlī norisinājās Latvijas Bankas organizētā ilgtspējas...
08.04.2025.

Plašākas iespējas Eiropai – lielāka stratēģiskā autonomija ar digitālo eiro

ECB Valdes locekļa Pjēro Čipollones (Piero Cipollone) ievadruna...