Publicēts: 30.06.2020.

No šodienas Latvijas Bankas kolektīvam pievienojas jauna kolēģe – virtuālā asistente Mona.

Mona palīdzēs Latvijas Bankas interneta vietnes bank.lv apmeklētājiem jebkurā diennakts laikā saņemt atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par centrālās bankas sniegtajiem pakalpojumiem (skaidrās naudas, Kredītu reģistra u.c. jomās). Drīzumā virtuālā asistente iesaistīsies arī atbilžu sniegšanā uz jautājumiem, kas par Latvijas Bankas darbību saņemti sociālajā tīklā Facebook.

Mona veidota uz Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv bāzes. Balstoties uz Hugo.lv platformas sniegtajām iespējām, jau izveidoti vairāku valsts pārvaldes iestāžu boti, nodrošinot mūsdienīgu rīku saziņai ar sabiedrību, bet iedzīvotājiem – iespēju ērti saņemt atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem. Valsts pārvaldes sarunu botu projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Tehnoloģiju partneris projektā ir SIA "TILDE", kas sniedz gadu gaitā uzkrātās zināšanas un pieredzi valodu tehnoloģiju un ar to saistīto mākslīgā intelekta risinājumu attīstībā.

Latvijas Bankas virtuālā asistente Mona ir uz klientu orientēts rīks, kas pieejams jebkurā diennakts laikā un latviešu valodā tiešsaistē sarakstes formā sniedz atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par Latvijas Bankas pakalpojumiem. Komunikācijā Mona izmanto vienkāršu un labi saprotamu izteiksmi, vienlaikus uzturot lietišķu komunikācijas stilu. Lai saziņa būtu klientam draudzīgāka un uztveramāka, Monai ir izveidots personificēts tēls.

Mona jau šobrīd spēj atbildēt uz plašu jautājumu loku par Latvijas Banku un tās sniegtajiem pakalpojumiem, tomēr atbilžu arsenāls tiks pastāvīgi papildināts. Interesenti aicināti ziņot par saziņu ar Monu, sūtot komentārus uz e-pasta adresi Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt..

Latvijas Bankas Informācijas tehnoloģiju pārvaldes vadītājs Harijs Ozols: "Jauno tehnoloģiju attīstība vienlaikus ir gan izaicinājums, gan iespēja centrālajām bankām. Tās arvien plašāk ienāk mūsu dzīvē, atvieglojot ikdienu un darbu. Latvijas Banka saredz plašas iespējas modernu risinājumu izmantošanā dažādās jomās – sākot ar inovatīviem starpbanku maksājumiem (zibmaksājumiem, zibsaitēm) un turpinot ar iespējām attālināti saņemt būtisku finanšu informāciju par sevi, nozari un tautsaimniecību kopumā (Kredītu reģistrs, finanšu statistika).

Jauna – virtuāla – kolēģa iesaistīšana klientu apkalpošanā ir kārtējais solis, lai padarītu Latvijas Bankas pakalpojumus ērtākus un pieejamākus iedzīvotājiem. Monai ir gan praktiska loma, palīdzot Latvijas Bankas klientiem laikā, kad "parastie" darbinieki nav pieejami, gan simboliska nozīme, demonstrējot iespējas, ko sniedz modernās tehnoloģijas ikvienas mūsdienīgas organizācijas darbā."

Jānis Ziediņš, Kultūras informācijas sistēmu centra Hugo.lv projekta vadītājs: "Arvien vairāk valsts pārvaldes iestāžu izvēlas savu tīmekļvietņu virtuālos asistentus veidot valodas tehnoloģiju platformā Hugo.lv, kas ir īpaši izstrādāts, inovatīvs tehnoloģiskais risinājums ar plaša lietojuma iespējām valsts pārvaldes pakalpojumu atbalstam. Ir gandarījums, ka arī tāda valstiski ārkārtīgi nozīmīga un reprezentatīva institūcija kā Latvijas Banka ir novērtējusi mūsu piedāvājumu un izvēlējusies to izmantot saziņai ar sabiedrību.

Sadarbība ar dažāda tipa valsts iestādēm sarunu botu veidošanā ir nenovērtējama pieredze, kas noder, radot augstas pievienotās vērtības tehnoloģijās balstītus pakalpojumus mākslīgā intelekta jomā. Turklāt šī pieredze ir izmantojama arī starptautiskā līmenī, jo Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kas piedāvā iestādēm virtuālā asistenta pakalpojumu uz vienotas platformas bāzes, tādējādi radot nozīmīgu resursu ekonomiju."

Mārtiņš Sūna, SIA "TILDE" mākslīgā intelekta biznesa attīstītājs: "Virtuālo asistentu izmantošana būtiski uzlabo organizācijas klientu pieredzi, palīdzot ātri atrast atbildes vai iegūt interesējošo informāciju par plašu, samērā vienkāršu tēmu kopumu. Vienlaikus šāds virtuāls kolēģis palīdz būtiski mazināt slodzi klientu atbalsta speciālistiem, kam bieži nākas neskaitāmas reizes atbildēt uz tiem pašiem vai līdzīgiem vienkāršiem klientu jautājumiem. Darbinieki, kuri strādā ar klientiem, var pievērsties sarežģītāku pieprasījumu apstrādei un kompleksu problēmu risināšanai.

Mūsu pieredze liecina, ka cilvēka spēja vienu un to pašu jautājumu pavaicāt citā veidā ir gandrīz neierobežota, tāpēc uzdotie jautājumi pastāvīgi jāpārrauga, lai saprastu, ko un kā lietotāji vēlas uzzināt. Tieši tāpēc aicinām virtuālos asistentus iespējami ātri nodot publiskai testēšanai, dodot iespēju mākslīgajam intelektam mācīties no īstiem klientu jautājumiem."

Citi jaunumi

24.07.2024.

Atļauj izteikt akciju sabiedrības "Latvijas Gāze" akciju atpirkšanas piedāvājumu akciju izslēgšanai no regulētā tirgus

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja 24. jūlijā ir pieņēmusi...
24.07.2024.

Latvijas Banka maksājumu un e-naudas iestādēm nodrošinās tiešo dalību centrālās bankas maksājumu sistēmās

Eirosistēma ir pieņēmusi vienotu politiku par nebanku maksājumu...
19.07.2024.

Latvijas Banka aicina uzņēmējus un pašvaldību pārstāvjus pārrunāt finanšu pakalpojumu pieejamību Kurzemes reģionā

Latvijas Banka aicina Kurzemes reģiona uzņēmējus, pašvaldību...
18.07.2024.

Emitentu obligāciju pirmstermiņa dzēšana notiek saskaņā ar prospektu nosacījumiem

Latvijas Banka ir veikusi kapitāla tirgus uzraudzības jomas...
18.07.2024.

Finanšu sektoram jāturpina centieni uzraudzības gaidu izpildei ilgtspējas jomā

Nozares izpratne par ilgtspējas jomu kopumā pakāpeniski uzlabojas....
18.07.2024.

Apdrošināšanā Latvijā turpina pieaugt digitālās pārdošanas nozīme

2023. gadā apdrošināšanas prēmijās Latvijā kopumā parakstīti...
04.07.2024.

Latvijas Banka aicina uz diskusijām sarunu festivālā "LAMPA" 2024

Šā gada sarunu festivālā "LAMPA", kas 5. un 6. jūlijā notiks...
02.07.2024.

Latvijas Banka publicē savu otro ilgtspējības pārskatu

Latvijas Banka ir publicējusi savu otro ar klimatu saistītās...
01.07.2024.

Latvijas Banka izlaiž kolekcijas monētu "Bērnu prieki"

Ceturtdien, 4. jūlijā, Latvijas Banka izlaidīs kolekcijas...
28.06.2024.

Latvijas Banka saņem pieteikumu akciju sabiedrības "Latvijas Gāze" akciju atpirkšanas piedāvājuma izteikšanai akciju izslēgšanai no regulētā tirgus

Latvijas Banka 27. jūnijā saņēmusi akciju sabiedrības "Latvijas...
28.06.2024.

Par nodokļiem, procentu likmēm un ne tikai

Vai šobrīd ir īstais brīdis veikt nodokļu izmaiņas Latvijā, vai...
27.06.2024.

Latvijas Banka ar uzņēmējiem un pašvaldību pārstāvjiem pārrunās finanšu pakalpojumu pieejamību Latgales reģionā

Piektdien, 12. jūlijā, plkst. 13.00 Latvijas Bankas...