2025. gada 29. septembrī norisinājās seminārs “IKT trešo pušu definīcija, to reģistrs un RoI 2026”. Semināra ieraksts pieejams zemāk.
Semināra pirmajā daļā tika sniegts ieskats par DORA prasību īstenošanu un uzraudzību Latvijā un ES kontekstā, galvenajiem izaicinājumiem un progresu, kā arī tirgus dalībnieku līdzšinējo aktivitāti. Tika skaidrots, kas DORA izpratnē ir IKT trešo pušu pakalpojums, kā tas atšķiras no klasiskajiem ārpakalpojumiem, un sniegti praktiski piemēri.
Semināra otrajā daļā tika aplūkota RoI (Register of Information) iesniegšanas pirmā gada pieredze, kvalitātes un validācijas rezultāti, tipiskās kļūdas un labās prakses, kā sniegts ieskats nākamā gada Latvijas Bankas uzraudzības plānā IKT jomā.
Semināra laikā saņemtie jautājumi un sniegtās atbildes:
1. Jautājums. Vai FAS sistēmā ir iespējams redzēt atbildi par iesniegtā ziņojuma pilnīgu vai daļēju atbilstību prasībām?
Atbilde. Par to vai iesniegtais ziņojums ir tehniski saņemts, atbildi sniedz FAS sistēma, savukārt, atbildi par satura atbilstību prasībām var noskaidrot, rakstot uz e-pastu
2. Jautājums. Vai DORA tvērumā ir arī tie gadījumi, kad tirgus dalībniekiem ārējais normatīvais akts uzliek pienākumu izmantot konkrētu IKT ārpakalpojumu (nav izvēles tiesības neizmantot konkrēto IKT ārpakalpojumu no konkrēta subjekta, nav iespējams plānot izejas stratēģiju, ierobežota iespēja pārvaldīt riskus)?
Atbilde. Jā, šādi gadījumi ir DORA tvērumā, izņemot norādītos izņēmumus, kas izklāstīti DORA preambulā.
3. Jautājums. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nodrošina mobilo sakaru operatoru uzraudzību, tāpat arī ir tiesību akti, kas regulē līguma nosacījumus mobilo sakaru operatoriem. Vai DORA uzliek pienākumu mainīt šos standarta līgumus, ja tie atbalsta svarīgas funkcijas
Atbilde. Ja pakalpojums atbalsta kritiskas vai svarīgas funkcijas, tad līgumam ir jāatbilst DORA prasībām.
4. Jautājums. Iegādājoties programmatūras licenci vai aparatūru, vai šī piegādātāja līgumam ir jāatbilst DORA prasībām?
Atbilde. Ja programmatūra atbalsta kritiskas vai svarīgas funkcijas, tad līgumam ir jāatbilst DORA prasībām. Ja aparatūras iegādes līgumā ir paredzēti uzturēšanas vai pārvaldības pakalpojumi, tad šāds līgums var tikt klasificēts kā trešās puses pakalpojums, jo īpaši, ja pakalpojums atbalsta kritiskas vai svarīgas funkcijas, piemēram, datu centra pārvaldība, SOC u.tml.