Publicēts: 09.09.2024.

Latvijas Banka ir izstrādājusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanas pilnveidei un atbildīgās ministrijas – Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju – iepazīstinājusi ar nepieciešamajām izmaiņām normatīvajos aktos. To apstiprināšana un piemērošana veicinās skaidrākas, precīzākas un saprotamākas informācijas sniegšanu apdrošinājuma ņēmējiem apdrošināšanas pakalpojumu iegādes laikā.

Latvijas Bankas prezidenta vietniece Santa Purgaile akcentē:
"Vētras un stipro lietusgāžu radītie postījumi šā gada jūlija beigās un tiem sekojošā apdrošinātāju iesaiste apdrošinātajiem īpašumiem radīto zaudējumu atlīdzināšanā izgaismoja atsevišķas apdrošināšanas nozares nepilnības – īpaši attiecībā uz apdrošinājuma ņēmēju skaidru izpratni par noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem un tajos apdrošināto risku apjomu un izņēmumiem, kad apdrošināšanas atlīdzība netiek izmaksāta. Latvijas Bankas izstrādātie priekšlikumi palīdzēs apdrošinājuma ņēmējiem labāk izprast individuālo apdrošināšanas līgumu nosacījumus un to piemērotību viņu vajadzībām."

Latvijas Banka vairākās sanāksmēs ir tikusies ar Ekonomikas ministriju, Finanšu ministriju, Latvijas Apdrošinātāju asociāciju, Latvijas Finanšu nozares asociāciju un Patērētāju tiesību aizsardzības centru, lai apspriestu jautājumus, kas saistīti ar vētras un stipro lietusgāžu radīto apdrošināšanas atlīdzību izmaksas procesu, kopīgi vērtējot nepieciešamos pasākumus apdrošināšanas nozares darbības pilnveidei.

Jau šobrīd apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai un apdrošināšanas līguma noslēgšanai dažādos normatīvajos aktos ir noteiktas detalizētas prasības, paredzot virkni pienākumu gan apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējiem, gan arī apdrošinājuma ņēmējiem. Apdrošinātājiem ir jāsniedz viegli lasāma, saprotama un salīdzināma apdrošināšanas produkta informācija, t. sk. jāsagatavo standartizēts īpašuma apdrošināšanas produkta informācijas dokuments. Savukārt apdrošinājuma ņēmējiem ir pienākums ar šo informāciju iepazīties, lai izprastu apdrošināšanas līguma nosacījumus un to piemērotību viņu vajadzībām.

Ar mērķi vienkāršot un padarīt apdrošinājuma ņēmējiem skaidrākus un saprotamākus apdrošināšanas līguma noteikumus, Latvijas Banka ierosina noteikt prasību apdrošināšanas līguma noteikumus sagatavot vienkāršā valodā, pamatojoties uz Starptautiskās Standartizācijas organizācijas (ISO) standartu par vienkāršās valodas lietošanu.

Šobrīd praksē apdrošinājuma ņēmējiem personalizēta informācija, piemēram, konkrētā apdrošināšanas līguma riski, apdrošināšanas objekts un apdrošinājuma summa, tiek iekļauta apdrošināšanas polisē, savukārt apdrošināšanas līguma noteikumi visbiežāk ir vispārīgi un attiecināmi uz apdrošināšanas produktu kopumā – tie nav personalizēti. Latvijas Bankas priekšlikums paredz noteikt prasību apdrošināšanas polisē iekļaut personalizētu informāciju par apdrošinātajiem riskiem, norādot arī to definīcijas un apdrošināto risku izņēmumus. Tādējādi apdrošināšanas polisē vienkopus tiktu sniegta visa būtiskākā informācija par apdrošinātajiem riskiem, kas izriet tieši no apdrošinātāja un apdrošinājuma ņēmēja savstarpēji noslēgtā apdrošināšanas līguma.

Apdrošinājuma ņēmējiem vieglāk saprotams un skaidrs ir tāds apdrošināšanas produkta informācijas dokuments, kurā atspoguļota būtiskākā apdrošināšanas produkta informācija viegli lasāmā, saprotamā un salīdzināmā veidā. Jau šobrīd apdrošināšanas izplatītājam ir pienākums pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas iepazīstināt apdrošinājuma ņēmēju ar šo dokumentu, taču, lai šo prasību papildus akcentētu un uzsvērtu tās nozīmību, Latvijas Banka piedāvā noteikt apdrošināšanas izplatītājam pienākumu pierādīt šīs prasības ievērošanu, ja starp apdrošināšanas izplatītāju un apdrošinājuma ņēmēju ir radies strīds.

Citi jaunumi

04.10.2024.

Patēriņa cenu elastība Baltijas valstīs zemas un augstas inflācijas periodos

Pētījums 3/2024
30.09.2024.

Bezskaidrās un skaidrās naudas maksājumu attiecība Latvijā – 77 % pret 23 %

Bezskaidrās un skaidrās naudas maksājumu attiecība Latvijā...
26.09.2024.

ASV FinCEN 2018. gada paziņojuma atsaukšana ir augsts novērtējums Latvijas paveiktajam finanšu noziegumu apkarošanā

ASV Valsts kases Finanšu noziegumu apkarošanas tīkla (turpmāk –...
26.09.2024.

Latvijas Banka sagatavojusi vadlīnijas kredītiestādēm iekļaujošāku finanšu pakalpojumu sniegšanai

Kopumā Latvijas kredītiestādēs lēmumi par darījuma attiecību...
19.09.2024.

Reģionu uzņēmējiem un iedzīvotājiem finanšu pakalpojumi kļūs pieejamāki

Saeima šodien 3. lasījumā apstiprināja grozījumus...
19.09.2024.

Pārskatot noteikumus, Latvijas Banka mazinājusi normatīvo slogu finanšu tirgus dalībnieku klientu izpētes jomā

Latvijas Banka ir izdevusi jaunus noteikumus, kas paredz finanšu...
19.09.2024.

Latvijas Banka izlaiž zinātnes tēmai veltītu kolekcijas monētu

Ceturtdien, 26. septembrī, Latvijas Banka izlaidīs kolekcijas...
16.09.2024.

Finanšu pakalpojumu dokumenti jāsaprot ne tikai juristiem

Šovasar Latviju satricināja vētra un stipras lietusgāzes, un to...
16.09.2024.

Piemēro brīdinājumu SIA "Transact Pro"

Latvijas Bankas uzraudzības komiteja pieņēmusi lēmumu izteikt...
10.09.2024.

Latvijas Banka rīko ekspertu sarunu "Kā veicināt mājokļu kreditēšanu reģionos?"

Piektdien, 2024. gada 20. septembrī, Latvijas Banka rīko...
09.09.2024.

Uzņēmumus aicina pieteikt savus sasniegumus Latvijas Ilgtspējīgas pārvaldības balvai 2024

Latvijas Banka, Tieslietu ministrija un Korporatīvās pārvaldības...
09.09.2024.

Latvijas Banka sagatavojusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanas pilnveidei

Latvijas Banka ir izstrādājusi priekšlikumus apdrošināšanas...