Ņemot vērā sociālajos medijos izskanējušo informāciju, Latvijas Banka sniedz skaidrojumu par zibsaitēm, Zibsaišu reģistru un tā drošību.
Zibsaite ir sasaiste starp klienta norēķinu konta numuru un viņa mobilā tālruņa numuru. Klientiem, kuri sava norēķinu konta numura un mobilā tālruņa numura sasaisti ar savas komercbankas starpniecību reģistrējuši Zibsaišu reģistrā, iespējams pārskaitīt naudu, maksātājam norādot vienīgi mobilā tālruņa numuru bez nepieciešamības zināt un katram maksājumam ievadīt norēķinu konta numuru.
Zibsaites un Latvijas Bankas uzturētais Zibsaišu reģistrs ir daļa no zibmaksājumu infrastruktūras. 2017. gada augustā Latvija kā pirmā eirozonā sāka izmantot zibmaksājumus – inovatīvus, modernus, ātrus starpbanku pārskaitījumus, kas pieejami jebkurā diennakts laikā, arī brīvdienās un svētku dienās. 2019. gada vasarā tika ieviests vēl viens inovatīvs risinājums – Zibsaišu reģistrs.
Zibsaišu reģistra sniegtās iespējas ir pieejamas lielākajai daļa Latvijas un Igaunijas kredītiestāžu klientu, un pašlaik ir reģistrētas aptuveni 965 tūkstoši zibsaišu.
Ar Zibsaišu reģistra lietošanas kārtību var iepazīties šeit.
Būtiski, ka paredzēta virkne juridisku un tehnoloģisku risinājumu, lai nodrošinātu klientu drošību, t.sk.
- Piekļuve Zibsaišu reģistram iespējama tikai attiecīgās bankas klientiem pēc autorizācijas mobilajā bankas lietotnē;
- Vienu tālruņa numuru var sasaistīt tikai ar vienu bankas kontu;
- Klienti zibsaites izveidei piesakās paši pēc savas iniciatīvas individuāli atbilstoši kredītiestādes noteiktajai pakalpojumu sniegšanas kārtībai, un tiem ir iespēja arī atteikties no šīs iespējas;
- Viena klienta iniciēto informācijas pieprasījumu skaits ir ierobežots (ne vairāk kā 12 informācijas pieprasījumi minūtē un ne vairāk kā 150 informācijas pieprasījumu mēnesī; šie limiti regulāri tiek pārskatīti diskusijās ar kredītiestādēm), turklāt šo darbību veicējs ir identificējams, līdz ar to risinājums nav izmantojams sistemātiskai un vēl jau vairāk anonīmai datu ieguvei;
- Latvijas Banka un Zibsaišu reģistra lietotājs (proti, kredītiestāde) apzinās un pilda visus pienākumus, kuri tam jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par personas datu aizsardzību;
- Ievadot savā mobilajā bankā potenciālā maksājuma adresāta tālruņa numuru, zibsaišu lietotājiem kļūst zināms otras personas vārds, uzvārds un konta numurs, taču šī informācija nav pietiekama, lai piekļūtu otras personas kontam un naudas līdzekļiem.
Kopumā šāda veida maksājumu iespējas ir plaši izplatītas Eiropā un citviet, t.sk. tās piedāvā faktiski visas modernās maksājumu platformas.
Vienlaikus Latvijas Banka aicina ikvienu saglabāt modrību un uzmanīties no krāpniekiem, kas, izmantojot "sociālās inženierijas" paņēmienus, lieto dažāda veida informāciju par saviem upuriem. Aicinām rūpīgi izvērtēt saņemtos tālruņa zvanus un īsziņas, kas tiek veiktas it kā kredītiestādes vai citu pakalpojumu sniedzēju vārdā, aizdomu gadījumos nekavējoties pārtraukt sarunu, un ar pakalpojumu sniedzēju sazināties pašam, zvanot uz kredītiestāžu tīmekļvietnēs norādītajiem klientu atbalsta tālruņiem. Ja tiek konstatēts, ka zvanītājs ir krāpnieks, aicinām par to ziņot tiesībaizsardzības institūcijām.
Vairāk informācijas, kā neiekrist krāpnieku lamatās, var uzzināt šeit: naudasskola.lv.